woman-driving-a-car-C5LVAKY

Jonge mannen blijken slechtere bestuurders

Vrouwen hebben de naam slechtere bestuurders te zijn dan mannen. “Natuurlijk weer een vrouw achter het stuur” is een vaak voorkomende reactie als je een slechte bestuurder tegenkomt in het verkeer. Maar een Noors onderzoek wijst uit dat dat niet klopt. Vrouwen rijden beter en juist de jongere mannen zijn het snelst afgeleid en letten minder goed op het verkeer.

Meer dan 1 miljoen dodelijke ongelukken

Volgens de WHO (Wereld Gezondheidsorganisatie – 2016) raken 50 miljoen mensen per jaar betrokken bij een auto ongeluk en 1 miljoen mensen overlijden aan de gevolgen daarvan. Afleiding tijdens het rijden is een heel belangrijke oorzaak. In maar liefst 12% van de ongelukken blijkt de veroorzaker van het ongeluk afgeleid te zijn. Ze worden het meest afgeleid door iets dat buiten de auto gebeurt, de radio, mobiele telefoon of door hun medepassagiers.

En het risico op een ongeval wordt heel veel groter als de bestuurder meer dan 2 seconden is afgeleid. Heb je je telefoon in een carkit? Ook dan is de afleiding al snel veel langer dan een paar seconden.

Onderzoek naar afleiding

Het Institute of Transport Economics in Noorwegen (Ole Johansson) ondervroeg 1100 scholieren en 414 volwassenen over hun gedrag in het verkeer en hoe snel ze zijn afgeleid achter het stuur.

Uit dat onderzoek is gebleken dat verschillende groepen bestuurders sneller zijn afgeleid dan anderen. Leeftijd speelt een duidelijke rol, maar ook bestuurders die vaak rijden zijn minder alert.

Opvallende conclusie

De meest opmerkelijke conclusie die in uit onderzoek wordt getrokken is het verschil tussen man en vrouw. Mannen, met name jongere mannen, zijn veel sneller afgeleid dan vrouwen. Ze zijn veel vaker bezig met hun radio of hun mobiele telefoon. Ze gaan er meestal vanuit dat ze zelf geen invloed kunnen uitoefenen op de mate van afleiding en de manier waarop ze worden afgeleid. Beter is dus om te zeggen dat ze zich veel sneller dan vrouwen laten afleiden door gebeurtenissen tijdens het rijden. Vrouwen zijn ook eerder vatbaar voor sociale normen als het gaat om afleiding tijdens het rijden. Het Noorse onderzoek wijst er verder op dat aandacht en op maat gemaakte programma’s om afleiding te voorkomen zich kunnen richten op de risico groepen.